Lean ja hallittu ketteryys

Tiistai 1.4.2014 - Minna Innala

Kun resurssit ovat rajalliset, niiden tehokas suuntaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Lean-oppien mukaisesti arvoa tuottamaton tekeminen pyritään minimoimaan. Liiketoimintaprosessit määrittelevät suuntaviivat tarkoituksenmukaiselle toiminnalle, mutta vasta käytännön toimintatavat takaavat aidon jatkuvan parantamisen. Ketterien käytäntöjen avulla organisaatioiden hiljainen tieto muuttuu kilpailueduksi. Turha kiire helpottaa, työviihtyvyys paranee ja innovatiivisuus lisääntyy.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 1/2014, Lean, Scrum, ketterät menetelmät, kehitys, jatkuva parantaminen

Hetken innostuksesta pitkäaikaiseen motivaatioon

Keskiviikko 10.7.2013 - Minna Innala

Saatuani valmiiksi edellisen Valokynän puheenjohtajanpalstan osallistuin seuraavalla viikolla Lean-kurssille. Tilaisuus oli niin hyvin toteutettu, että kaksipäiväisen session jälkeen oli kova into päästä toteuttamaan esille tulleita parannusideoita ja aivot pursusivat uusia mahdollisuuksia. Sillä hetkellä oli hyvät fiilikset kehittää toimintaa yhdessä eteenpäin, jokainen omalla sektorillaan - samaan maaliin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2013, motivaatio, Lean, johtaminen, innostus

Kollegat inspiraation lähteenä

Torstai 4.4.2013 - Minna Innala

CCY_VK2013_1_pj_blogiin.jpg

Innostus tekee työstä mielekästä ja tuottavaa otsikoitiin TTT-lehdessä 2/2013. Työn imua kokeva työntekijä voi artikkelin mukaan tuottaa jopa satakertaisen tuloksen leipiintyneeseen kollegaansa verrattuna.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2013, Motivaatio

Ajatuksia Käyttöönotosta

Maanantai 24.9.2012 - Minna Innala

Yksi järjestelmähankkeen kriittisimmistä vaiheista osuu käyttöönottoon. Tämän vaiheen jälkeen nähdään kuinka hyvin käyttäjät todellisuudessa ottavat järjestelmän omakseen ja hyödyntävät sitä jokapäiväisessä työssään.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2012, käyttöönotto, motivaatio, kehitys

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2012, Kehitys

Tietojen hallinnan tasapainolauta

Torstai 15.9.2011 - Minna Innala

”Haaveilen usein ideaalisesta tiedonhallintajärjestelmästä – tietotekniikka toimisi kuin ihmisen mieli. Ohjelmiston logiikka vastaisi omaani ja toiminnot tapahtuisivat helposti, ilman erityisponnisteluja. Tietojen tallentaminen järjestelmään olisi helppoa ja ohjelmisto auttaisi minua toimimaan oikein. Saisin kaikki haluamani tiedot ulos järjestelmistä siinä muodossa kuin niitä tarvitsen. Tietotekniikkaa ei käytännössä edes huomaisi vaan se tukisi toimiani täydellisesti.”

Kaukainen unelma vai mitä todella vaadittaisiin kehityksen ohjaamiseksi tähän suuntaan?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2011, Tiedonhallinta, Kehitys

Kokonaisuudenhallintaan - kommunikoimalla

Torstai 18.8.2011 - Minna Innala

Yrityksen tietomassat tulee saada jäsennellysti hallintaan siten, että kaikki löytävät tarvitsemansa tiedot helposti ja hyödynnettävässä muodossa. Pyrkimyksenä on tietojen jäljitettävyyden ja riippuvuussuhteiden säilyminen eikä samoja tietoja tarvitse syöttää useampaan järjestelmään. Järjestelmien tulee toimia liiketoimintaprosesseja tukien ja siten ohjata kaikkien jokapäiväistä toimintaa. On tärkeää, että käyttäjät kokevat tiedonhallinnan helpottavan työntekoa. Tavoitteen saavuttamiseksi vaaditaan tarkat, kattavat määrittelyt, joihin nojautuen pystytään valitsemaan ja ottamaan käyttöön sopivat ratkaisut.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2011, tiedonhallinta, kommunikaatio, avoimuus

« Uudemmat kirjoitukset