Muuttuvan maailman imussa - hallitusti navigoiden

Torstai 11.12.2014 - Minna Innala

Elämme innostavia aikoja. Maailma muuttuu nopeammin kuin ehdimme ajatellakaan. Sosiaalinen media pukkaa joka paikkaan. Sen avulla pystyy olemaan reaaliaikaisesti läsnä, vaikka fyysisesti olisi kaukanakin. Tällainen kehitys tarjoaa loputtomat mahdollisuudet tekniikan hyödyntämiseen uusissa ja perinteisissä liiketoiminnoissa. Mikä meitä estää? Olemmeko luutuneet vakiintuneisiin mielipiteisiimme ja toimintatapoihimme?

Jo pitkään mainostetut 3D-virtuaalitodellisuudet tekevät yhä vankemmin tuloaan. Konferenssiympyröissä ainakin nähdään vakuuttavia esityksiä siitä, kuinka suunnittelijat ja asiakkaat voivat ”pöhistä” keskenään virtuaalituotteiden äärellä jo ideointivaiheesta lähtien. Useissa tapauksessa havainnollisuutta lisätään tietokoneen ruudulla pyöritettävällä 3D-malleilla ja videoesityksillä. Kehitykseen osallistuvat henkilöt antavat palautetta sosiaalisesta mediasta tutuilla tavoilla. Yhtenä onnistuneena esimerkkinä mainittakoon Jolla Tabletin kehitys- ja rahoituskamppanja. Jolla-intoilijana osallistuin kamppanjaan ja ensi keväänä odottelen uutta innovatiivista täppäriäni postista. En kuitenkaan ole vielä päässyt sitä hypistelemään – edes virtuaalisesti L.

Tästä pitää päästä vielä pidemmälle. Uusille kuluttajalle on tärkeää saada tuotteesta kokonaisvaltainen ja totuudenmukainen käyttäjäkokemus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Pitää tarjota todellisia 3D-elämyksiä. Tuotetta pitää voida fiilistellä myös tunto-, haju- ja makuaistimusten avulla – saada todentuntuinen koeajo. Kauanko vielä menee, että nämä mielikuvat siirtyvät suoraan aivoihimme ja palautetta voi kukin antaa haluamallaan tavalla, vuorovaikutteisesti?

Toimialasta riippumatta kaikki kulminoituu tiedon keräämiseen, hallintaan ja hyödyntämiseen sekä asioiden visualisointiin. Maailman meno muuttuu yhä hektisemmäksi, joten päätöksiä on tehtävä nopeasti ja niiden on perustuttava oikeaan tosiaikaiseen tietoon. Kaikki sähköisen tunnisteen omaavat yksilöt, ihmisistä koneisiin, voivat kommunikoida keskenään. Tehokkuus syntyy valittujen asioiden ja niiden riippuvuussuhteiden jatkuvasta seuraamisesta. Samasta lähtötiedosta jalostetaan ko. toimintaa ja henkilöä varten hyödynnettävä kokonaisuus. Tähän kun vielä lisätään selkeät tavoitteet, päästään tosiaikaisella tiedolla jotamiseen, Business Intelligence’a parhaimmillaan. Meitä ympäröi hermoverkko, josta tarvitsemamme informaatio tulee luontevaksi osaksi jokapäiväistä elämäämme. Tätäkö on Teollinen Internet?

Koko päivän olin mieleltäni jo kaukana tulevaisuudessa tiedon hyödyntämisen Optimaaliassa, kunnes minut riuhtaistiin todellisuuteen. Osallistun lääketutkimukseen, johon liittyy oireiden seuraaminen ja raportointi päivittäin. Sain käsilaukkuuni ison, painavan kännykän kokoisen seurantalaitteen, jolla raportointi tapahtuu päivittäin klo. 20-24. Eli joudun pitämään rinnakkaispäiväkirjaa, jotta osaan tarkasti syöttää tiedot tutkimukseen ja voin seurata, mitä olen järjestelmään syöttänyt. Laite toimii hieman paremmin kuin vuosi sitten, mutta edelleenkään en voi reaaliaikaisesti syöttää tietoja rekisteröintipainikkeilla: kipu alkoi, otin lääkkeen, kivun voimakkuus, kipu loppui. Ajat tallentuisivat automaattisesti ja lisäkysymyksiä tarvittaessa. Kyllähän potilaankin olisi hyvä saada syöttämistään tiedoista yhteenveto.

Kun käytössä olevat sovellukset ovat tällä tasolla, näen edessäni valtavan potentiaalin, mitä Teollinen Internet parhaimmillaan tarjoaa. Ystävät ja kollegat, harmaat aivosolut liikkeelle!

Julkaistu Valokynä-lehdessä 4/2014

Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2014, tuotekehitys, visualisointi, Teollisuus 4.0