Kollegat inspiraation lähteenä

Torstai 4.4.2013 - Minna Innala

CCY_VK2013_1_pj_blogiin.jpg

Innostus tekee työstä mielekästä ja tuottavaa otsikoitiin TTT-lehdessä 2/2013. Työn imua kokeva työntekijä voi artikkelin mukaan tuottaa jopa satakertaisen tuloksen leipiintyneeseen kollegaansa verrattuna.

Tähän on helppo yhtyä! Innostuneena yksilön on helppo antautua ”flow”-tilaan, jossa aika menettää merkityksensä ja työn alla olevat tehtävät sujuvat kitkatta. Kun tuntee saavansa aikaiseksi työyhteisöä hyödyttäviä asioita tuomalla oman tietämyksensä kaikkien käyttöön, palkintona on mielihyvän tunne, joka auttaa jaksamaan. Tämä pätee ainakin minun kohdallani.

Tavoitetila sekä työntekijän että työnantajan kannalta on, että työhön motivoituneet ja innostuneet ihmiset muodostavat innovatiivisia tiimejä liiketoiminnan kehittämiseksi. Enkä nyt tarkoita pelkästään heitä, joiden toimenkuvassa lukee sana ”kehitys-”, vaan koko yrityksen henkilökuntaa. Eli jokainen osallistuu kehittämiseen omalla panoksellaan, on se sitten pieniä asioita oman tiiminsä työn helpottamiseen tai koko yrityksen strategiaan liittyvää toimintaa.

Kollegat ovat minulle yksi tärkeimpiä innostuksen lähteitä. Riippuen meneillään olevasta kehityskohteesta tai ongelman ratkaisusta vilkkaat keskustelut inspiroivat ja saavat aivot ”raksut tamaan”. Asian pyörittely eri alan ihmisten kanssa tuo aina uusia näkökantoja ja yllättäviltäkin tahoilta voi löytyä ongelmiin ratkaisuja. Pitäisi siis aina muistaa pitää kehitystiimit riittävän laajoina ja vaihdella jäseniä, jotta ajatukset eivät uraudu ja näkökantoja ei jää huomioon ottamatta. Toisaalta ei voi myöskään vähätellä asioiden pyöritystä totutulla porukalla edellä mainitun ohella.

Yksi tällainen virkistävä yhteisö on CCY. Samalla alalla pitkään toimineiden asiantuntijoiden kanssa on mukava vaihtaa ajatuksia milloin mistäkin ajankohtaisesta aiheesta. Poikkeuksetta keskustelut antavat asiaan syvyyt tä ja uusia näkökantoja, joita kukin voi hyödyntää omassa työssään. Väittelyt ovat usein hyvinkin värikkäitä, kun haastamme toistemme ajatusmaailmaa, mutta asiapohjalta.

Jokainen on varmasti joskus tuntenut imua tekemäänsä työtä kohtaan. Keinot innostumisen jatkumiseksi pitempään saman tehtäväkentän parissa työskennellessä onkin jo haastavampaa. Yleensä ei ole mahdollisuutta vaihtaa aina mielenkiintoisesta projektista uuteen, kun edellinen saavuttaa mielenkiinnottomamman vaiheen.

Toisaalta erilaisina ihmisinä motivoidumme eri asioista. Tärkeintä jokaisen on tunnistaa omat inspiraation lähteensä ja pyrkiä omalla toiminnallaan ruokkimaan innostuneisuutta työpaikalla.

Miten Sinä olet tänään inspiroinut työkavereitasi?

Julkaistu Valokynä-lehdessä 1/2013

Avainsanat: Valokynä, Puheenjohtajan palsta, 2013, Motivaatio